Vuoden 2014 Leipäkaupan valinta on käynnistynyt

13.9.2013


Suomen Leipuriliitto ry paikallisyhdistyksineen on jälleen käynnistänyt Vuoden Leipäkaupan valinnan. Tunnustus myönnetään ensi vuoden helmikuussa päivittäistavarakaupalle, joka on esimerkillisesti paneutunut ja panostanut leipomotuotteiden kauppaan ja huomioinut monipuolisesti kuluttajien toiveet ja tarpeet. Vuoden Leipäkauppa -tunnustuksella palkitaan sekä kauppaa että sen leipäosaston henkilökuntaa suomalaisen leipäkulttuurin ja leivän arvostuksen hyväksi tehdystä työstä. Tunnustuksella on monivuotiset ja arvostetut perinteet, sillä se jaetaan nyt jo kahdeksannentoista kerran.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa vuorottelee kaksi sarjaa. Joka toinen vuosi kilpailussa ovat mukana hypermarketit ja tavaratalot ja joka toinen vuosi näitä pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2014 Leipäkaupan valinnassa ovat mukana hypermarketit ja tavaratalot.

Valinta etenee siten, että ensin Suomen Leipuriliiton paikallisyhdistykset nimeävät omalta alueeltaan parhaaksi leipäkaupaksi katsomansa päivittäistavarakaupan. Nämä alueelliset ehdokkaat julkistetaan 16.10.2013 eli Maailman leipäpäivänä. Osoitukseksi valinnasta paikallisyhdistys luovuttaa kaupalle ehdokkuudesta kertovan banderollin ”EHDOLLA VUODEN 2014 LEIPÄKAUPAKSI”. Esiraati kiertää ehdolla olevat leipäosastot ja valitsee kolme loppukilpailijaa. Lopullinen valitsijaraati nimeää niiden joukosta voittajan, joka palkitaan helmikuussa ”VUODEN 2014 LEIPÄKAUPPA” -tittelillä.

Leipäkaupan valinnassa kiinnitetään huomiota tuotteiden tuoreuteen, valikoiman monipuolisuuteen, valtakunnallisten, alueellisten ja paikallisten leipomotuotteiden saatavuuteen sekä erikoisruokavalioiden huomioimiseen. Tänä vuonna Vuoden Leipäkaupan valinnassa positiivisena asiana huomioidaan erityisesti se, että tuotteet ovat kotimaassa valmistettuja. Arvostelun kriteereinä ovat myös leipäosaston yleisvaikutelma, siisteys ja järjestys, henkilöstön asiantuntemus ja palvelualttius. Niin ikään arvioidaan tuotteiden esillepanon näyttävyyttä ja leipäosaston omaleimaisuutta.

Kuluttajat arvostavat leivässä eniten tuoreutta ja makua, joten niistä huolehtiminen on kaupan ja leipurin yhteinen asia. Vuoden Leipäkauppa -kilpailu on tapa edistää yhteistä asiaa suomalaisen leipäkulttuurin kehittämisessä.

Vuonna 2013 Vuoden Leipäkaupaksi valittiin K-supermarket Revontori, Haukipudas, U & P Rantala Oy. Vuoden 2012 Leipäkaupaksi, jolloin mukana olivat hypermarketit ja tavaratalot, valittiin K-citymarket Joensuu, Pilkko, Juha ja Mari Kupiainen Oy.