Ruotsille leipomoalan Pohjoismaiden mestaruus, Suomelle pronssia

10.10.2014

Joukkueet vasemmalta oikealle: Norja, Ruotsi, Suomi ja Tanska.
Suomen Katri Mäkinen viimeistelee leipätaitotyötään.
Tuomaristo maisteli kilpailutuotteet leipätaitotyötä lukun ottamatta. Oikealla Suomen tuomari Veli-Matti Ahvenharju, sitten Tanskan, Norjan ja Ruotsin tuomarit.
Ruotsin joukkueen kahvileipiä ja ruokaleipiä.

Ruotsin joukkue voitti Pohjoismaiden välisen leipomoalan mestaruuskilpailun Nordic Bakery Cupin Tampereella 9.-10.10.2014 pidetyissä kilpailuissa. Norja tuli hopealle ja Suomi pronssille. Tanska jäi kilpailussa neljänneksi. Kaksipäiväinen kilpailu pidettiin Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa NordicFood & NordicPack –messutapahtuman yhteydessä. Kilpailun järjestivät Tampereen Messut ja Suomen Leipuriliitto yhteistyökumppaneineen.

Kilpailu käytiin kolmihenkisin joukkuein. Ensimmäisenä kilpailupäivänä tehtiin leipätaitotyö (yksi kilpailija jokaisesta joukkueesta). Aikaa työn tekemiseen oli kuusi tuntia.  Toisena päivänä leivottiin kahvileivät ja ruokaleivät (kaksi kilpailijaa jokaisesta joukkueesta). Aikaa oli seitsemän tuntia. Kilpailun teemana oli Pohjoismainen luonto - Nordic Nature.

Suomen leipurimaajoukkueeseen kuuluivat Katri Mäkinen, Elonen Oy Leipomo (taitotyö), Tytti Tukiainen, Linkosuon Leipomo Oy (kahvileivät) ja Meiju Petrelius, Leipurin Oy (ruokaleivät). Valmentajana toimii Veli-Matti Ahvenharju, Royal Bakery Oy.

Kukin maa lähetti kilpailuihin myös tuomarin. Suomen tuomarina toimi Veli-Matti Ahvenharju.

Leipomoalan PM-kilpailut on järjestetty tätä ennen jo kolme kertaa. Viime vuoden kilpailussa Tanskassa Suomi voitti mestaruuden.

Nordic Bakery Cup 2014 -kilpailuissa koneiden ja laitteiden toimittajia olivat Leipurin Oy, Linkosuon Leipomo Oy, Suomen Myymäläkaluste Oy, Tampereen seudun ammattiopiston Tredun Kangasalan ja Hepolamminkadun toimipisteet, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Stadin ammattiopiston Prinsessantien toimipaikka. Raaka-aineita toimittivat kilpailuihin Valio Oy, Barry Callebaut, Oy Karl Fazer Ab Fazer Mylly, Condite Oy, Suomen Hiiva Oy ja Mauste-Sallinen Oy. Astioita ja tarvikkeita toimittivat E. Ahlström Oy, Bakers Finland Oy ja Orthex Oy. Lisäksi yhteistyökumppanina toimi Kauppamyllyjen Yhdistys ry, jonka jäsenyritykset ovat Helsingin Mylly Oy, Oy Karl Fazer Ab Fazer Mylly, Kinnusen Mylly Oy, Myllyn Paras Oy ja Ravintoraisio Oy.

Valio Oy toimii myös leipuri- ja kondiittorimaajoukkueen yhteistyökumppanina.

Tiedustelut: Suomen Leipuriliitto ry, Elina Matikainen, p. 040 719 9021