Vuoden 2015 Leipäkauppa -kilpailun alueelliset ehdokkaat on valittu

16.10.2014

Suomen Leipuriliitto ry:n järjestämä Vuoden 2015 Leipäkauppa -kilpailu on edennyt vaiheeseen, jossa Leipuriliiton paikallisyhdistykset ovat valinneet alueeltaan oman ehdokkaansa Vuoden Leipäkaupaksi.

Ehdokkaat ovat:

Halpa-Halli Kauhajoki

K-supermarket Hansa, Ulvila

K-supermarket Joutsa

K-supermarket Kangasala

K-supermarket Loviisa-Lovisa

K-supermarket Mustapekka, Helsinki

K-supermarket Mynämäki

K-supermarket Rokkala, Mikkeli

K-supermarket Välivainio, Oulu

S-market Haapavesi

S-market Köpings, Maalahti

S-market Rantakatu, Joensuu

Syksyn aikana esiraati kiertää ehdolla olevat leipäkaupat ja valitsee kolme loppukilpailijaa. Sen jälkeen lopullinen valitsijaraati käy arvioimassa nämä kolme kauppaa ja nimeää parhaan niistä Vuoden 2015 Leipäkaupaksi. Tulos julkistetaan ja palkinto luovutetaan helmikuussa 2015.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa vuorottelee nykyisin kaksi sarjaa. Joka toinen vuosi kilpailussa ovat mukana hypermarketit ja tavaratalot ja joka toinen vuosi näitä pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2015 Leipäkauppa valitaan pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.

Leipäkaupan valinnassa arvosteluperusteita ovat tuotteiden tuoreus, valikoiman monipuolisuus, valtakunnallisten, alueellisten ja paikallisten leipomotuotteiden saatavuus sekä tuotteiden saatavuus kaupan koko aukioloaikana. Lisäksi raati arvioi leipäosaston yleisvaikutelmaa, siisteyttä ja järjestystä sekä henkilöstön asiantuntemusta ja palvelualttiutta. Myös tuotteiden esillepanoa ja leipäosaston omaleimaisuutta arvioidaan. Vuoden Leipäkaupan valinnassa kiinnitetään huomiota erityisesti siihen, että tuotteet ovat kotimaassa valmistettuja.

Kuluttajat arvostavat leivässä eniten tuoreutta ja makua, joten niistä huolehtiminen on kaupan ja leipurin yhteinen asia. Vuoden Leipäkauppa -kilpailu on yksi tapa edistää suomalaista leipäkulttuuria.

Vuoden 2014 Leipäkaupaksi valittiin tavaratalojen ja hypermarkettien sarjassa K-citymarket Kouvola, Anne ja Simo Hiltunen Oy. Vuoden Leipäkauppa -kilpailua ja sen herättämiä tunteita käsiteltiin myös Leipuri-lehden 2/2014 pääkirjoituksessa.

Kaksi vuotta sitten, pienempien päivittäistavarakauppojen ollessa mukana, Vuoden 2013 Leipäkaupaksi valittiin K-supermarket Revontori Haukipudas, U & P Rantala Oy.