Ammattiopisto Tavastian joukkue voitti Rinkeli Grand Prix -kilpailun

8.2.2015

Keskellä voittajat eli Jaana Kemppinen ja Grace Dee (pokaali kädessä), jonka oikealla puolella opettaja Minna Koskela. Voittajista vasemmalla hopealle tullut Tampereen joukkue Veera Heikkilä ja Saara Pietilä, jonka vieressä reunassa opettaja Hanna Oinonen. Voittajista oikella kilpailun pronssimitalistit Lapin ammattiopistosta Jasmi Ylisirniö ja Sanna Keskipalosaari, jonka vieressä reunimmaisena opettaja Esa Rantakeisu.

Hämeenlinnalaisen Ammattiopisto Tavastian joukkue voitti Pietarsaaressa lauantaina 7.2.2015 järjestetyn Rinkeli Grand Prix 2015 -kilpailun. Joukkueessa leipoivat Jaana Kemppinen ja Grace Dee opettaja Minna Koskelan valmentamina. Toiseksi tuli Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Hepolamminkadun toimipisteen joukkue Veera Heikkilä ja Saara Pietilä opettajanaan Hanna Oinonen. Kolmannen sijan otti rovaniemeläinen Lapin ammattiopisto joukkueella Sanna Keskipalosaari ja Jasmi Ylisirniö. Opettajana toimi Esa Rantakeisu. Kilpailu järjestettiin Optimassa Pietarsaaressa ja siihen oli ilmoittautunut kaikkiaan viisitoista joukkuetta ammattioppilaitoksista eri puolilta maata.

Rinkeli Grand Prix on ammattioppilaitosten nuorisoasteen leipuri-kondiittoriluokkien SM-kilpailu, johon voivat osallistua alle 23-vuotiaat opiskelijat. Mukana ollaan kolmihenkisin joukkuein, kahden opiskelijan ja opettajan voimin. Opettaja ei kuitenkaan saa osallistua käytännön työskentelyyn kilpailun aikana. Kilpailun järjestää Suomen Leipuriliitto ry yhdessä yhteistyökumppaneidensa  kanssa.  Kilpailu oli  järjestyksessään kahdeskymmeneskuudes (26.), eli sitä on järjestetty yli neljännesvuosisadan ajan.

Rinkeli-kilpailussa mitataan sekä leipurin että kondiittorin taitoja. Kukin joukkue valmistaa neljä tuotetta: kaksi kahvileipätuotetta ja kaksi konditoriatuotetta, joista kummastakin toinen on pakollinen ja toinen vapaavalintainen. Kilpailun vaativuutta lisää se, että pakolliset tuotteet paljastetaan kilpailijoille vasta kilpailua edeltävänä iltana.  Vapaavalintaisia tuotteita joukkueet voivat harjoitella etukäteen.

Tuomarit arvostelevat sekä pakollisissa että vapaavalintaisissa tuotteissa maun ja ulkonäön sekä lisäksi joukkueiden ammattitaidon. Arvostelussa painotetaan pakollisten tuotteiden osaamista.  Kilpailun tuomareina toimivat yhteistyökumppaneiden edustajat. Päätuomarina toimi Tapio Viikinniemi (Valio Oy) ja muut tuomariston jäsenet olivat Tommi Lönnqvist (Helsingin Mylly Oy), Irja Jokinen (Oy Roberts Ab), Hannu Ahonen (Leipurin Oy) ja Curt Lindqvist (Mauste-Sallinen Oy). Suomen Leipuriliiton edustajana tuomaristossa toimi Ulf Fagerudd luotolaisesta Ab Bageri R. Fagerudd Leipomo Oy:stä.

Pakolliset tuotteet suunnittelee kilpailun tuomaristo, joka tällä kerralla oli valinnut kahvileiväksi kristallipullan. Pullia piti valmistaa annetun ohjeen ja mallin mukaan kaksikymmentäneljä kappaletta. Pakollinen konditoriatuote oli puolestaan kermavaahdolla päällystetty pääsiäiskakku, joita tehtiin kaksi kappaletta. Vapaavalintaisissa tuotteissa kilpailijat valmistavat yhtä laatua konditoriatuotteita ja yhtä laatua makeita, hiivalla nostatettuja kahvileipätuotteita, kumpaakin kahdellekymmenelle hengelle.