Fazer Leipomoiden sitkeyspalkinto meni Matti Jämsenille

25.2.2015

Keittiömestari ja kokkikisojen konkari Matti Jämsen on valittu Suomen sitkeimmäksi Fazer Leipomoiden järjestämässä Twitter-äänestyksessä. Hänelle äänensä antaneiden perusteluissa nousi esiin erityisesti Matin sitkeä työ suomalaisen ruokakulttuurin lähettiläänä. Suomen sitkein saa palkinnoksi muhkean lähetyksen Oululaisen Jälkiuunileipää ja 1 000 euroa lahjoitettavaksi hyväntekeväisyyteen. Matti lahjoittaa palkinnoksi saamansa rahat Martti I. Turusen -rahaston kannatusyhdistykselle harvinaisten suolistosairauksien hoitomuotojen kehittämiseen.

Tammikuussa Matti Jämsen taisteli tiensä upeasti neljänneksi maailman arvostetuimmassa ruoanvalmistuskilpailussa, Bocuse d’Orissa. Sijoitus on Suomen historian paras ja vaati Matilta tiimeineen kahden vuoden sitkeää sitoutumista erittäin vaativaan projektiin.

Fazer Leipomoiden tammikuussa julkaisemassa Suomalainen sitkeys -tutkimuksessa peräti 85 % vastaajista nimesi ruisleivän suomalaisen sitkeyden symboliksi. Fazer haastoi suomalaisia nostamaan esiin sitkeyden perikuvia, tekoja tai tahoja Twitterissä. #Suomensitkein-haaste käynnistyi tammikuun alkupuolella samalla kun Fazer Leipomot kertoi saavuttaneensa yhden tärkeistä tavoitteissaan rukiin parissa: Oululainen Jälkiuunileivät leivotaan 100-prosenttisesti suomalaisesta rukiista.