Leipomo Salonen ostaa Perheleipurien liiketoiminnan

5.3.2015

Primula keskittyy esipaistettuihin pakasteleipätuotteisiin

Turussa toimiva Leipomo Salonen Oy ostaa Perheleipurit Oy:n tuoreleipäliiketoiminnan, tuotteet ja tavaramerkit. Perheleipurit Oy perustettiin 1999. Sen osakasleipomoita ovat olleet: Leipomo Salonen Oy, oululainen Pulla-Pirtti Oy, tamperelainen Leivon Leipomo Oy, pieksämäkeläinen Moilas Leipomo Oy. Perheleipurit Oy on omistanut pääkaupunkiseudulla toimivan Primulan leipomon. Salosen Leipomo jatkaa nyt Perheleipureiden tuoreleipätoimintaa.

– Yrityskaupalla uudistamme omaa toimintaamme ja vahvistamme asemaamme leipomotoimialalla. Ketteränä toimijana pystymme nopeastikin reagoimaan toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin, toteaa Leipomo Salonen Oy:n toimitusjohtaja Juha Salonen

Leipomo Salonen Oy jatkaa Perheleipurit-tuotemerkin tuotteiden valmistusta, kuten esimerkiksi: Ruisreikäleipä, Ruisvarras, Aamiaissämpylät, Täytepitkot ja Kaura100. Tuotteet löytyvät jatkossa Perheleipurit Salonen -tuotemerkillä. Jatkossa nämä tuotteet ovat saatavilla eteläisessä Suomessa, linjan Rauma, Hämeenlinna, Lahti, Kouvola, Hamina eteläpuolella.

Perheleipurit Oy:n osakasleipomoina toimineet Pulla-Pirtti Oy, Leivon Leipomo Oy ja Moilas Leipomo Oy jatkavat toimintaansa entisellään.

Osana järjestelyä uusi perustettava yhtiö, Primula Oy, ostaa Perheleipurit Oy:ltä Primulan Järvenpäässä sijaitsevan leipomon ja oikeudet Primula-tuotteisiin ja brändiin. Uuden Primulan taustalla ovat suurimpina sijoittajina Leipomo Salonen Oy ja Pulla-Pirtti Oy sekä joukko piensijoittajia.

Primula keskittyy uuden strategiansa mukaan esipaistettuihin pakasteleipätuotteisiin. Pakasteleivät paistetaan kauppojen paistopisteissä. Primulan toimitusjohtajana aloittaa Markus Gotthardt, joka on tähän asti toiminut Perheleipurit Oy:n kaupallisena johtajana. Primulan hallituksen puheenjohtajana toimii Juha Salonen. Tavoitteena on rakentaa suomalainen vaihtoehto pakasteleipien markkinoille. Jatkossa Primulan pakasteleipiä on saatavilla kauppojen paistopisteistä valtakunnallisesti koko Suomessa. Leipiä myydään myös private label - eli kauppojen omien tuotemerkkien nimellä.

Primulan leipomolla on luomu- ja tuotannon laadun sertifikaatit (FSSC 22001). Primulalla on erityistä osaamista etenkin kaura ja ruispohjaisissa tuotteissa. Tavoitteena on saavuttaa merkittävä osa Suomen markkinasta sekä laajentua muihin pohjoismaihin ja Pohjois-Eurooppaan.

Osa Perheleipurit Oy:n palveluksessa olevasta henkilöstöstä siirtyy Leipomo Salosen palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Osa Perheleipurit Oy:n henkilöstöstä siirtyy Primula Oy:n palvelukseen. Kaikkiaan muutokset koskevat 56 henkilöä. Kauppa on tarkoitus toimeenpanna maaliskuun 2015 aikana.

Tuoreleipäyhteistyö Leipomo Salonen Oy:n ja Primula Oy:n välillä tiivistyy pääkaupunkiseudulla. Leipomo Salonen valmistaa ja myy jatkossa Perheleipurit Salonen, Primula sekä Artesaani -tuotemerkkien alla olevia tuoreleipätuotteita. Tuotteet leivotaan Turussa ja Järvenpäässä.

Leipomo Salonen Oy on vuonna 1905 perustettu, vakavarainen ja menestyvä turkulainen perheyritys. Yrityksessä työskentelee noin 100 leipomoalan ammattilaista. Toimitusjohtajana on vuodesta 2003 lähtien toiminut kolmannen sukupolvenvaihdoksen jälkeen Juha Salonen.

Primula Oy:n pakastetuotteiden leipomo sijaitsee Järvenpäässä, Keski-Uudellamaalla. Primula Oy:n omistuspohja on: Leipomo Salonen Oy (Juha Salonen) n. 36 %, Pulla Pirtti Oy (Heikki ja Hannu Räinä) 32 % sekä joukko piensijoittajia. Yrityksen palveluksessa työskentelee jatkossa noin 30 henkilöä.