Vuoden 2016 Leipäkauppa -kilpailun finalistit selvillä

26.11.2015

Suomen Leipuriliiton järjestämä Vuoden 2016 Leipäkauppa -kilpailu on nyt finalistivaiheessa. Valintaraati on käynyt tutustumassa kaikkiin Leipuriliiton paikallisyhdistysten asettamiin maakunnallisiin ehdokaskauppoihin. Tämän karsintakierroksen perusteella on valittu neljä finalistikauppaa, jotka ovat:

K-citymarket Kaakkuri, Oulu
Prisma Joensuu
Sokos Herkku, Tampere
K-citymarket Sello, Espoo

Loppukilpailijat valitsi raati, johon kuuluivat tuoteryhmäpäällikkö Vilhelmiina Erkkola, Fazer Leipomot Oy, myyntineuvottelija Mai Britt Jaakkola, Leivon Leipomo Oy, sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen, Suomen Leipuriliitto ry.

Vuoden Leipäkauppa valitaan nyt kahdennenkymmenennen kerran. Valinnassa vuorottelee nykyisin kaksi sarjaa. Joka toinen vuosi kilpailussa ovat mukana hypermarketit ja tavaratalot ja joka toinen vuosi näitä pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuoden 2016 Leipäkauppa valitaan hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa.

Tammikuussa loppukilpailuraati käy arvioimassa finalistit ennalta ilmoittamattomana aikana. Voittaja julkistetaan helmikuussa.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa arvosteluperusteita ovat tuotteiden tuoreus, valikoiman monipuolisuus, paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomoiden tuotteiden saatavuus, leipäosaston siisteys ja järjestys sekä leipäosaston henkilökunnan asiantuntemus ja palvelualttius. Raati kiinnittää huomiota myös tuotteiden esillepanoon, leipäosaston omaleimaisuuteen sekä erityisruokavaliotuotteiden saatavuuteen. Vuoden Leipäkaupan valinnassa painaa erityisesti se, että tuotteet ovat Suomessa valmistettuja.

Kuluttajat arvostavat leivässä eniten tuoreutta ja makua, joista kaupan ja leipurin on huolehdittava yhteistyössä. Vuoden Leipäkauppa -kilpailu on yksi tapa edistää suomalaista leipäkulttuuria. Tämän vuoden eli Vuoden 2015 Leipäkauppa valittiin pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa ja voittaja oli S-market Rantakatu, Joensuu.