Leipuriliitto ja Canter Oy sopimukseen reseptipalvelujärjestelmästä

18.11.2016

Suomen Leipuriliitto ry ja Canter Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka myötä Canter Oy yhdessä kumppaninsa Taito United Oy:n kanssa toimittaa Leipomo- ja konditoria-alalle reseptipalvelujärjestelmän (Respa-palvelun).

Leipuriliitto ostaa Respa-palvelun Canter Oy:ltä. Respa-palvelun varsinaisia käyttäjiä (ns. loppukäyttäjiä) ovat sekä leipomo- ja konditoriayritykset että raaka-ainetoimittajat. Respa-palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti Leipuriliiton jäsenyrityksille ja Leipuriliiton jäsenyritysten raaka-ainetoimittajille. Myös Leipuriliittoon kuulumattomilla leipomo- ja konditoriayrityksillä on mahdollisuus liittyä järjestelmään mukaan.

Pilvipalveluna tarjottava ratkaisu tuottaa automaattisesti pakkausmerkintöihin tarvittavat tiedot, kuten ainesosaluettelot, allergeenit ja ravintoarvot. Hankkeen taustalla on 13.12.2016 tiukkenevat vaatimukset pakkausmerkinnöille (EU:n elintarviketietoasetus), ks. myös alempana oleva 6.7.2016 lähetty jäsentiedote.

Nyt käynnistetään Respa-palvelun varsinainen toteuttamisvaihe, joka kestää muutaman kuukauden. Tämän jälkeen Respa-palvelua pilotoidaan pienemmän ryhmän toimesta. Pilotointivaiheen jälkeen Respa-palvelu otetaan kokonaisuudessaan käyttöön. Tavoite on, että järjestelmä olisi käytössä maaliskuussa 2017.

Respa-palvelun toiminnan ja hyödyllisyyden kannalta on tärkeää, että raaka-ainetoimittajat tulevat laajalla rintamalla mukaan Respa-palveluun. Respa-palvelu hyödyttää leipomoiden ja konditorioiden lisäksi myös raaka-ainetoimittajia, koska palvelun kautta raaka-ainetoimittajat saavat ajantasaiset tiedot kerralla asiakkaana olevien leipomo- ja konditoriayritysten käyttöön. Mukaan tulevien raaka-ainetoimittajien palveluun syöttämien tietojen lisäksi palvelusta tulevat löytymään myös Fineli-tietopankin tuotteet tietoineen.