Suomen leipuri- ja kondiittorijoukkueet kilpailevat PM-titteleistä 22.9. ja 23.9.

18.9.2017

Leipomo- ja konditoria-alan Pohjoismaiden mestaruuskilpailut Nordic Bakery Cup ja Nordic Pastry Cup järjestetään Tukholman Kistassa tämän viikon perjantaina ja lauantaina. Mukana ovat myös Suomen Leipuriliiton kondiittori- ja leipurimaajoukkueet.

Tänä vuonna kilpailujen teemana on "Movie". Kilpailut järjestetään leipomoalan näyttelyn Sveriges Bageri- och Konditorimässa yhteydessä. Tapahtumapaikkana toimii Kistamässan.

Kondiittorien PM-kilpailuun osallistuvat Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska. Leipomo-alan kilpailussa mukana on edellisten lisäksi myös Islanti. Joukkueen lisäksi osallistujamaa lähettää lajiin myös tuomarin.

Konditoria-alan PM-kilpailussa, Nordic Pastry Cup, mitellään kaksihenkisin joukkuein Pohjoismaiden konditoriamestaruudesta perjantaina 22.9.2017. Suomen joukkueen muodostavat tuusulalaisen Konditoria pH7:n yrittäjän Toni Rantalan valmentama kaksikko Julianna Tofferi, Konditoria pH7 Oy, Tuusula ja  Saara Lehtimäki, Kangasala. Toni Rantala toimi myös kilpailun tuomarina.

Yksipäiväisessä yhdeksän tuntia kestävässä konditoriakilpailussa kilpailijat valmistavat jälkiruuan, jäätelökakun, suklaakakun ja suklaataitotyön. Julianna Tofferi vastaa joukkueessa jäätelökakusta ja taitotyöstä, Saara Lehtimäki tekee jälkiruuan ja suklaakakun.

Leipomoalan Pohjoismaiden mestaruudesta kilpaillaan Nordic Bakery Cupissa kolmihenkisin joukkuein lauantaina 23.9.2017. Kilpailutuotteina ovat ruokaleivät, kahvileivät ja leipätaitotyö ja aikaa niiden tekemiseen on seitsemän tuntia. Ruokaleipiä tehdään neljä erilaista. Myös kahvileipiä tehdään neljä erilaista: croissantteja, briosseja, pullia ja viinereitä. Leipätaitotyössä on käytettävä vähintään neljää erilaista taikinaa. Työ tehdään 1 x 1 metrin alustalle. Kaikkien taitotyössä käytettävien raaka-aineiden on oltava syötäviä.

Suomen joukkueessa ruokaleivät valmistaa Meiju Petrelius, Leipurin Oyj, Vantaa, kahvileivät tekee Timo Kyllinen, Timo Kyllinen Oy, Oulu ja leipätaitotyön Heini Soukainen, Leipomo Väyrynen Oy, Helsinki. Valmentajana toimii Veli-Matti Ahvenharju, Royal Bakery Oy, Tampere. Hän toimi myös kilpailun tuomarina.

Kilpailujen tulokset julkistetaan Tukholmassa lauantai-iltana 23.9.2017.

Suomen Leipuriliiton leipurimaajoukkueen yhteistyökumppanina ja tukijana toimii Condite Oy.