Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun finalistit valittu

26.3.2018

Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018 -kilpailun finaaliin on valittu yhdeksän viime vuoden aikana myyntiin tullutta kotimaista uutuustuotetta. Finalistit valikoituivat yli viidenkymmenen ehdokkaan joukosta herkullisen maun lisäksi oivalluksen, uutuusarvon ja kaupallisten menestysnäkymien perusteella.

Finalistit ja lopulta Vuoden Suomalaisen Elintarvikkeen valitsee raati, johon tänä vuonna kuuluvat kansanedustaja, maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Anne Kalmari, SOK:n valikoimajohtaja Antti Oksa, Lidlin viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, keittiömestari Hans Välimäki ja Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Pia Pohja.

Kilpailun voittaja valitaan toukokuun 2. päivänä Ravintola Palacessa järjestettävässä tilaisuudessa, jossa jokainen finalistiyritys saa mahdollisuuden pitchata tuotteensa raadille. Voittaja julkistetaan 15.5. Elintarvikepäivässä Messukeskuksessa.

Vuo­den Suo­ma­lai­nen Elin­tar­vi­ke -fi­na­lis­tit:

Fazer Sirkkaleipä (Fazer Leipomot)
Tuote on yhdistelmä artesaanileivän makua ja rakennetta ja juuri elintarvikekäyttöön tullutta raaka-ainetta ollen ensimmäinen ruokakaupassa myytävä hyönteisleipä maailmassa. Harva suomalainen ruokatuote ylittää uutiskynnyksen, tämä on sellainen.

Apetit Vegepops Porkkana-mango (Apetit Oy)
Raikkaassa ja värikkäässä tuotteessa yhdistyvät kasvisosaajan ja jäätelötehtaan yhteistyö aivan uudenlaiseksi kotimaiseksi tuoteinnovaatioksi. Kun kasvisten syöntiä täytyy lisätä, Vegepops on siihen mahtava vaihtoehto – varsinkin lapsille.

Myllärin Omenatarhan Granola (Helsingin Mylly)
Tuote erottuu hyvän makunsa ja terveellisyytensä ansiosta. Se hyödyntää kotimaista kauraa, on vähärasvainen eikä sisällä lisättyä sokeria.

Kariniemen Kananpojan Kanapekoni (HKScan Finland Oy)
Tuote kypsennetään suoraan omassa pakkauksessaan mikrossa ilman, että pakkausta tarvitsee edes aukaista. Kanapekonissa on vain alle 6% rasvaa, joten se tuo suosittuun tuoteryhmään aivan uudenlaisen vaihtoehdon. Todellista arjen helpotusta, jota kuluttaja kaipaa.

Ilo Hummus Härkäpapu (Jokilaakson Juusto Oy)
Tuotteessa yhdistyy kotimainen raaka-aine kansainväliseen ruokalajiin. Hummus on erityisesti nuorten suosiossa. Tämä hummus on Lähi-idän tuote suomalaisella twistillä.

Lapin Lumous kylmäsavutartar (Kala-Lappi Oy)
Tuote tehdään artesaanitekniikalla, ilman lisäaineita, vanhoja käsityöreseptejä ja uusia tuotantotekniikoita hyödyntäen. Valmistuksessa käytetään yrityksen itsensä luomaa tulisavustusta.

Superior Kinkku (Snellmanin Lihanjalostus Oy)
Tuote on valmistettu ilman lisättyä fosfaattia käyttämättä tarjolla olevia lisäaineiden korvikkeita. Tuloksena on raikkaampi maku ja mureampi rakenne. Tähän kokolihatuotteeseen käytetty liha valitaan käsin.

Valio LuomuTM jogurttinen tuorepuuro 175g omena-kaneli-kaura laktoositon (Valio Oy)
Tämä jogurttinen tuorepuuro on tuote, joka vastaa kasvaviin kuluttajatrendeihin vähempisokerisista, mukana kulkevista ja luonnollisesti täyttävistä välipaloista. Se on tehty suomalaisesta maidosta ja viljoista ja sisältää runsaasti terveellisiä hedelmiä ja marjoja.

Berrypicker vadelma+puolukka täysjyvämuro (VersoBrands Oy)
Tuote vastaa lasten terveellisten välipalojen tarpeeseen. Tuotteessa yhdistyvät innovatiivinen, hitaasti energiaa vapauttava, luonnollinen isomaltuloosi-sokeri sekä suomalaiset luomutäysjyväviljat ja marjat.