Leipomoille palkintoja Kevätmessuilla ja Lautasella-messuilla

8.4.2019

Pekka Heikkisen Leipomon nykyinen yrittäjä Kaisa Marin (edessä vas.) ja elämäntyöstään palkittu Kaija Marin iloitsivat Alfred Kordelinin Jaakko Kolmosen säätiön tunnustupalkinnosta. Palkinnon luovuttivat Petri Kolmonen (vas.), Rauno Jalava ja Jesse Kolmonen.
Gluteeniton Leipomo ILONAN yrittäjät Piia Iso-Jussila (vas.) ja Mira Lindqvist.

Helsingin Messukeskuksessa viikolla 14 järjestettyjen Kevätmessujen ja Lautasella-messujen yhteydessä jaettiin palkintoja, joiden saajina leipomot olivat hyvin edustettuina.

Alfred Kordelinin säätiön Jaakko Kolmosen rahaston ruokakulttuuripalkinnon sai Kajaanissa toimiva Pekka Heikkisen leipomo: leipomon maankuulu puu-uunileipä ja leipomon kolmannen polven edustajan Kaija Marinin elämäntyö kainuulaisen leipäkulttuurin edistämiseksi. Palkinnon arvo on 3 000 euroa. Puu-uunileipää on leivottu käsin sukupolvelta toiselle siirtyneellä ammattitaidolla kotimaisista jauhoista miltei 100 vuotta vanhaan juureen. Taikinajuuren toi mukanaan leipomoon vuonna 1915 työhön tullut arkangelilainen leipuri.

Merkittävän elämäntyön leipomon ja kainuulaisen leipäkulttuurin eteen on tehnyt leipomon kolmannen polven edustaja Kaija Marin o.s. Heikkinen (s.1951). Oman leipomon ja sen myymälän luotsaamisen lisäksi Kaija Marin on tehnyt ansiokasta työtä kainuulaisen leipäkulttuurin tunnetuksi tekemiseksi koko maassa

Alfred Kordelinin säätiön Jaakko Kolmosen rahaston ruokakulttuuripalkinnon saivat Pekka Heikkisen leipomon ohella Illallinen taivaan alla -tapahtuma (Yhteismaa ry), Kouluruoka- ja makuaakkoset -diplomit (Ammattikeittiöosaajat ry) sekä Ruokavisa (Ruokatieto Yhdistys ry). Palkintojen yhteisarvo oli 12 000 euroa.

Keliakialiiton Vuoden 2018 gluteeniton yritys -tunnustuksen sai Gluteeniton leipomo ILONA Lempäälästä. Kunniamaininnan samassa kilpailussa sai Porokylän Leipomo Lieksasta.

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -kilpailussa kiinnitetään huomiota muun muassa asiakaspalveluun, tuotteiden laatuun ja yrityksen tuotekehittelyyn sekä tuotevalikoimaan ja -turvallisuuteen. Ehdolle tarjottiin tänä vuonna seitsemää yritystä. Raati valitsi voittajaksi ILONAn, jota myös kuluttajat ehdottivat eniten.

Kunniamaininnan raati antoi Porokylän Leipomo Oy:lle, joka on valmistanut gluteenittomia leivonnaisia toukokuusta 2014 alkaen. Yrityksen gluteeniton leipomo sijaitsee Lieksassa. Porokylän tuotteita on myynnissä laajasti ympäri Suomen. Raati antoi kiitosta erityisesti yrityksen tuotekehittelylle ja -valikoimalle.

Vuoden 2018 gluteenittomaksi tuotteeksi valittiin Saarioisen gluteenitonta kauraa sisältävät Eväs Tuorepuurot. Kunniamaininnan sai Fazer Juuresleipä Gluteeniton, jossa kolmasosa jauhoista on korvattu kasviksilla.