K-Supermarket Westeri on Vuoden 2021 Leipäkauppa

11.5.2021

Mika Väyrynen Leipuriliitosta (vas.) ja Henri Lehtimäki Pirkanmaan Leipomot ry:stä (oik.)  luovuttivat voittajabanderollin kauppias Ari Ruissalolle, osastopällikkö Päivi Tuomolalle (keskellä) sekä leipäosastoa hoitaville Heidi Wilenille ja Emma Rintalalle.
Mika Väyrynen Leipuriliitosta (vas.) ja Henri Lehtimäki Pirkanmaan Leipomot ry:stä (oik.) luovuttivat voittajabanderollin kauppias Ari Ruissalolle, osastopällikkö Päivi Tuomolalle (keskellä) sekä leipäosastoa hoitaville Heidi Wilenille ja Emma Rintalalle.
Voittajat Vuoden Leipäkaupan leipäosaston kupeessa, vasemmalta Heidi Wilen, Emma Rintala, Ari Ruissalo ja Päivi Tuomola. Voittajabanderolli vaihdetaan tuota pikaa ehdokasbanderollin tilalle leipäosaston yläpuolelle.

Vuoden 2021 Leipäkaupaksi on valittu tamperelainen K-Supermarket Westeri, jonka kauppiaana toimii Ari Ruissalo. Suomen Leipuriliitto ry paikallisyhdistyksineen teki valinnan jo 25. kerran eli kilpailua on toteutettu neljännesvuosisadan ajan. Tänä vuonna valinta tehtiin pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.

K-Supermarket Westerin leipäosastolla on runsaasti paikallisten leipomoiden leipiä ja leivonnaisia ja niiden lisäksi hyvä valikoima myös alueellisten ja valtakunnallisten leipomoiden tuotteita. Suurin osa tuotteista on valmistettu Suomessa, mikä on Vuoden Leipäkauppa -kilpailussa tärkeä arvostelukriteeri.

Vuoden 2021 Leipäkauppa julkistettiin Tampereella 11.5.2021. Kultamitalilla palkittiin K-Supermarket Westerin osastopäällikkö Päivi Tuomola sekä leipäosaston hoitajat Heidi Wilen ja Emma Rintala.  Kultamitalin ja kunniakirjan otti vastaan kauppias Ari Ruissalo. Hän on voittanut Vuoden Leipäkauppa-tunnustuksen aikaisemminkin, vuonna 2007, jolloin hän toimi kauppiaana porilaisessa K-Supermarket Ruokaporissa. Palkinnot jakoivat Suomen Leipuriliiton toimitusjohtaja Mika Väyrynen sekä leipomoyrittäjä Henri Lehtimäki tamperelaisesta Mikon Leipä Oy:stä. Lehtimäki toimii puheenjohtajana voittajakaupan ehdokkaakseen valinneessa Pirkanmaan Leipomot ry:ssä.  Yhdistys on yksi Suomen Leipuriliiton neljästätoista paikallisyhdistyksestä

Vuoden Leipäkaupan valitsi raati, johon kuuluivat elintarvikeasiantuntija Anna Salminen, Päivittäistavarakauppa ry, toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen, Leipätiedotus ry sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen, Suomen Leipuriliitto ry. Raati oli valinnassaan yksimielinen.

Raati antoi K-Supermarket Westerin leipäosastolle kiitosta sen monipuolisuudesta ja runsaudesta. Jo kauppaan tulo aiheutti WOW-efektin, sillä sisääntulossa ensimmäisenä olivat poikkeuksellisesti leivät, eivätkä hedelmät. Näin leipäosaston houkuttelevuus osui heti asiakkaan silmiin.  Myös sesongin herkkuja oli leipäosastolla runsaasti tarjolla samoin kuin gluteenittomia tuotteita.

K-Supermarket Westerin leipäosastolla paikalliset tuoreet leivät ja muut leipomotuotteet oli nostettu hyvin esiin. Kaupalla on myös erään leipomon valmistama nimikkotuote, Westerin sämpylät, mitä raati piti hyvänä ideana. Makeiden tuotteiden valikoima oli kattava ja niiden joukossa oli huomattavan paljon paikallisia tuotteita. Leipäosastolle sijoitetut pakastekaapit täydentävät leipäosaston valikoimaa.  Vaikka leipäosastoa oltiin raadin käynnin aikana osittain remontoimassa, oli se siitä huolimatta siisti, hyllyt täydet ja leivät hyvässä järjestyksessä. Kaiken kaikkiaan leipäosasto oli raadin mukaan hieno kokonaisuus, joka toi veden kielelle.

Valintaraati kävi tutustumassa kaikkiin kilpailun finalistikauppoihin tänä keväänä ennalta ilmoittamattomana ajankohtana. Vuoden Leipäkauppa -voittaja on tavallisesti julkistettu helmikuussa, mutta koronatilanne muutti raadin arviointikäyntien aikataulua. Tämän vuoksi julkistus siirtyi toukokuulle. Neljä muuta finalistikauppaa olivat K-Supermarket Länsiväylä, Jyväskylä, K-Supermarket Sotkamo, K-Supermarket Toppila, Oulu sekä S-market Rantakatu, Joensuu.

Vuoden Leipäkaupan valinta käynnistyi jo syksyllä 2020, kun Suomen Leipuriliiton paikallisyhdistykset nimesivät kukin omalta alueeltaan parhaaksi leipäkaupaksi katsomansa päivittäistavarakaupan. Ehdokkaat julkistettiin lokakuussa ja jokainen ehdokaskauppa sai leipäosastolleen ”Ehdolla Vuoden 2021 Leipäkaupaksi” -kyltin.

Vuoden Leipäkauppa -kilpailu järjestetään nykyisin kahdessa sarjassa. Joka toinen vuosi kilpailussa ovat mukana pienemmät päivittäistavarakaupat ja joka toinen vuosi hypermarketit ja tavaratalot. Viime vuonna Vuoden Leipäkaupaksi valittiin K-Citymarket Lappeenranta hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa.