TIEDOTE Leipuripäivät Turussa 11.-13.8.2023 - Pääministeri Petteri Orpon työmarkkinapoliittiset linjaukset saivat innostuneen vastaanoton

15.8.2023

Turku toimi isäntäpaikkakuntana suomalaisten leipomo- ja konditoriayrittäjien kokoontuessa 11.8.-13.8.2023 sidosryhmineen pitämään 123. vuosikokoustaan ja kesäpäiviään eli Leipuripäiviä lähes 500 henkilön voimin. Vuonna 1900 perustetun Suomen Leipuriliiton pitkäaikaisista perinteistä kertoo paljon se, että vuosikokous on järjestetty jo 11 kertaa Turun Seudun Leipuriyrittäjien kanssa, ensimmäisen kerran jo vuonna 1902 ja edellisen kerran vuonna 2003.

Leipuripäivät olivat perinteiseen tapaan erittäin hyvähenkinen viikonlopputapahtuma, ja samalla hieno osoitus leipomo- ja konditoria-alan yritysten yhteisöllisyydestä, johon tärkeän lisämausteen toivat mukana olleet alan yhteistyökumppanit, raaka-aine- ja konetoimittajat jne. Yhteisöllisyys ja pitkäaikaiset perinteet ovat olleet leipuri- ja konditoriayrittäjien voimavara jo yli vuosisadan ajan. Jälleen kerran leipomoiden ja konditorioiden edustajat perheenjäsenineen eri puolilta Suomea kokoontuivat viettämään yhteistä viikonloppua, tällä kerralla Turkuun.

Liiton vuosikokouksessa lauantaina 12.8.2023 juhlapuheen pitänyt pääministeri Petteri Orpo korosti puheessaan valtiontalouden kuntoon panemista. Pääministeri totesi, että ”talouden sopeuttaminen vaatii vaikeitakin päätöksiä, mutta tekemättä jättäminen ei ole vaihtoehto”. Hän jatkoi, että ”tarvitsemme Suomeen lisää yrittäjyyttä ja kasvuhakuisia yrityksiä. On aika tehdä yrittämisen ja omistamisen kunnianpalautus: me kaikki tiedämme, että yrityksiin ne työpaikat syntyvät”. Paikalla olleiden yrittäjien kannalta oli erityisen positiivista kuulla myös pääministerin viittaukset hallitusohjelman työmarkkinapoliittisiin kirjauksiin. Pääministerin toteamus paikallisen sopimisen lisäämisestä tavalla, joka antaa 70 000 uudelle yritykselle mahdollisuuden hyödyntää työehtosopimuksen joustoja sekä lupaus vanhentuneen leipomotyölain kumoamisesta saivat yrittäjiltä spontaanit suosionosoitukset.

Pääministerin puheessaan esiin nostamat työmarkkinapoliittiset linjaukset ovat leipomoalan yritysten kannalta olennaisen tärkeitä, koska toimialamme on muusta elintarviketeollisuudesta poiketen sekä yritys- että työvoimavaltainen. Yli kolmasosa (35 %) elintarviketeollisuuden yrityksistä on leipomoalan yrityksiä ja toimialamme työllistää lähes 25 % koko elintarvikealan työvoimasta. Yritysten, työntekijöiden, kuluttajien ja myös valtiovallan etu on se, että toimialamme säilyy mahdollisimman monipuolisena, monimuotoisena sekä yritys- ja työvoimavaltaisena myös tulevaisuudessa.