Rinkeli Grand Prix 2012 -kilpailun voitto meni Järvenpäähän

13.2.2012

Voittajille annettavaa kiertopalkintopokaalia pitelevät kultamitalit kaulassaan Susanna Laitala ja Niko Etula, oikealla opettaja Sigrid Müller.

Rinkeli Grand Prix 2012 -kilpailun voitto meni Järvenpäähän

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä KEUDA Järvenpään opiskelijat Susanna Laitala ja Niko Etula voittivat ammattioppilaitosten välisen Rinkeli Grand Prix 2012 -kilpailun opettajansa Sigrid Müllerin johdolla. Toiseksi tulivat Helsingin palvelualojen oppilaitoksen Roihuvuoren koulutusyksikköä edustaneet Enni Rantala ja Karoliina Siljander opettajanaan Arto Kaasinen. Kolmannen sijan otti Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymä PIRKOn Kangasalan koulu-tusyksikön joukkue Emma Mahlamäki ja Mira Mäkinen opettajanaan Reijo Heinonen. Kilpailu järjestettiin Ammattiopisto Lappiassa Torniossa 11. helmikuuta ja siihen oli ilmoittautunut kaikkiaan viisitoista joukkuetta eri puolilta maata.

Rinkeli Grand Prix on ammattioppilaitosten nuorisoasteen leipuri-kondiittoriluokkien SM-kilpailu, johon voivat osallistua alle 23-vuotiaat opiskelijat. Mukana ollaan kolmihenkisin joukkuein, kahden opiskelijan ja opettajan voimin. Opettaja ei kuitenkaan saa osallistua käytännön työskentelyyn kilpailun aikana. Kilpailun järjestää Suomen Leipuriliitto ry yhdessä yhteistyö-kumppaneidensa Helsingin Mylly Oy:n, Leipurin Oy:n, Mauste-Sallinen Oy:n, Oy Roberts Ab:n ja Valio Oy:n kanssa. Tämänkertainen kilpailu oli järjestyksessä jo kahdeskymmeneskolmas.

Rinkeli-kilpailussa mitataan sekä leipurin että kondiittorin taitoja. Kukin joukkue valmistaa neljä tuotetta: kaksi kahvileipätuotetta ja kaksi konditoriatuotetta, joista kummastakin toinen on pakollinen ja toinen vapaavalintainen. Kilpailulle antaa vaativuutta se, että pakolliset tuotteet paljastetaan kilpailijoille vasta kilpailua edeltävänä iltana. Vapaavalintaisia tuotteita joukkueet voivat harjoitella etukäteen.
Pakolliset tuotteet suunnittelee kilpailun tuomaristo, joka tällä kerralla oli valinnut kahvileiväksi croissantin. Niitä piti valmistaa annetun ohjeen ja mallin mukaan 24 kappaletta. Pakollinen konditoriatuote oli puolestaan suklaarivileivos, joita tehtiin kahdellekymmenelle hengelle.

Vapaavalintaisissa tuotteissa kilpailijat valmistavat yhtä laatua konditoriatuotteita ja yhtä laatua makeita, hiivalla nostatettuja kahvileipätuotteita, kumpaakin kahdellekymmenelle hengelle. Tuomarit arvostelevat sekä pakollisissa että vapaavalintaisissa tuotteissa maun ja ulkonäön sekä lisäksi joukkueiden ammattitaidon. Arvostelussa painotetaan pakollisten tuotteiden osaamista.

Kilpailun tuomaristo koostuu yhteistyökumppaneiden edustajista. Päätuomarina toimi Tapio Viikinniemi (Valio Oy) ja muut tuomariston jäsenet olivat Tommi Lönnqvist (Helsingin Mylly Oy), Maria Lunden (Oy Roberts Ab), Hannu Ahonen (Leipurin Oy) ja Curt Lindqvist (Mauste-Sallinen Oy). Suomen Leipuriliiton edustajana tuomaristossa toimi leipomoyrittäjä Raimo Hanhivaara Kittilästä.