Tietohaarukka tarjoaa tilastotietoa elintarvikealasta

23.9.2014

Tietohaarukka - tilastotietoa elintarvikealasta -julkaisu on monipuolinen tilastopaketti koko ruokaketjusta niin alkutuotannosta, elintarviketeollisuudesta kuin ruuan kulutuksestakin.

Tietohaarukan tuoreimmat tiedot ovat pääosin vuodelta 2013. Mukana on tilastotietoja aikaisemmilta vuosilta sekä kansainvälisiä lukuja vertailun mahdollistamiseksi.

Tietohaarukkaan on sisällytetty tilastolukuina ruokaketjun käytäntöjä ja lisäarvotekijöitä, joita voidaan hyödyntää rakennettaessa suomalaisen ruokaketjun vastuullisuuteen nojaavaa kilpailukykykä.

Tilastot on jaoteltu otsikoilla ympäristö, tuoteturvallisuus, ravitsemus, työhyvinvointi, eläinten hyvinvointi, paikallisuus ja taloudellinen hyvinvointi. Jaottelu noudattaa ruokaketjussa tunnistettuja vastuullisuuden seitsemää eri ulottuvuttaa. On silti huomattava, ettei valituilla tilastoilla tarkoiteta vastuullisuuden mittaristoa, sillä asiaa koskeva tutkimus on vasta alkuvaiheissaan.

Tietohaarukka-julkaisun tuottaa vuosittain Ruokatieto yhteistyössä Agronomiliiton, Elintarviketeollisuusliiton, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Svenska Lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n ja ProAgria Keskusten Liiton kanssa.

Painettua julkaisua voi tilata Ruokatieto ry:stä esimerkiksi sähköpostitse tilaukset@ruokatieto.fi.  Julkaisu on maksuton mutta toimituskulut peritään (käsittelykulut 5 e + postikulut). Tietohaarukka on saatavissa suomen, ruotsin ja englannin kielellä.

Tietohaarukan voi ladata myös oheisista linkeistä.

tietohaarukka2014_suomi.pdf

tietohaarukka2014_ruotsi.pdf