Prisma Joensuu on Vuoden 2018 Leipäkauppa

15.2.2018

Vuoden 2018 Leipäkaupaksi on valittu Prisma Joensuu. Valinnan teki Suomen Leipuriliitto ry paikallisyhdistyksineen nyt jo 22. kerran. Tänä vuonna valinta tehtiin hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa.

Valintaraadin mukaan Prisma Joensuun leipäosastolla on kattava valikoima tuotteita niin paikallisista, alueellisista kuin valtakunnallisistakin leipomoista.  Erityisesti raati kiinnitti huomiota paikallisten leipomoiden tuotteiden runsaaseen tarjontaan. Sitä tuodaan leipäosastolla esille myös hyllynreunamerkeillä ”Työtä Pohjois-Karjalasta”.

Vuoden Leipäkaupan valitsi raati, johon kuuluivat elintarvikeasiantuntija Anna Salminen, Päivittäistavarakauppa ry, koordinaattori Päivi Tähtinen, Vilja-alan yhteistyöryhmä VYR ry, toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen, Leipätiedotus ry, toimialapäällikkö Pekka Heikkilä, Kauppamyllyjen Yhdistys ry sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen, Suomen Leipuriliitto ry.

Raati kiersi kaikki neljä kilpailun finalistikauppaa tammikuussa ennalta ilmoittamattomana ajankohtana. Muut finalistikaupat olivat K-Citymarket Espoo Sello, K-Citymarket Jyväskylä Seppälä sekä K-Citymarket Sastamala. Kilpailu oli tiukka ja voittaja selvisi vasta raadin äänestyksen jälkeen.

Prisma Joensuun leipäosaston tuotetarjonta kuvastaa raadin arvion mukaan hienosti paikallista makumaailmaa. Ruisleipien ja vaaleiden leipien valikoima on monipuolinen ja sitä täydentävät monenlaiset piirakat ja kalakukot. Osaston tuotteet ovat valtaosin Suomessa valmistettuja, mikä on kilpailussa tärkeä arviointikriteeri. Paikallisten ja alueellisten leipomoiden runsas tarjonta näkyy myös sesonkituotteissa samoin kuin gluteenittomissa tuoretuotteissa, joita on tarjolla kattava valikoima. Leipäosaston kruunaa tyylikäs Porokylän Leipomon jauholeipomo, jossa tuotteita leivotaan alusta alkaen.

Prisma Joensuun leipäosastolla tuotteet ovat asiakasystävällisesti esillä. Esillepanon selkeys ja tuotteiden runsaus sai raadilta kiitosta.  Osasto on siisti, valoisa ja tilava ja siellä on helppo asioida.  Myönteisiä kommentteja raadilta saivat myös erityinen piirakkavitriini kyltteineen sekä asiakkaiden käytössä oleva siivutuskone.

Vuoden Leipäkaupan valinta käynnistyi jo syksyllä niin, että Suomen Leipuriliiton paikallisyhdistykset nimesivät kukin omalta alueeltaan parhaaksi leipäkaupaksi katsomansa päivittäistavarakaupan. Ehdokkaat julkistettiin lokakuussa, jolloin jokainen ehdokaskauppa sai leipäosastolleen ”Ehdolla Vuoden 2018 Leipäkaupaksi” -banderollin.

Tänä vuonna myös kuluttajat samoin kuin ehdokkaiksi asetetut myymälät saivat vaikuttaa Vuoden Leipäkaupan valintaan. Kuluttajat osallistuivat valintaan Facebookin kilpailun kautta. Ehdokkaaksi asetettuja myymälöitä puolestaan pyydettiin lähettämään Suomen Leipuriliitolle perustelut ja kuvia/video leipäosastoon paneutumisesta ja siinä onnistumisesta. Esiraati kävi läpi perustelut sekä kuluttajien kommentit ja valitsi niiden perusteella neljä finalistia.

Vuoden 2018 Leipäkauppa julkistettiin Joensuussa 15.2.2018. Leipäosaston hoitajat Pirjo Karttunen, Sari Örn ja Tiia Nilmanen palkittiin kultamitalein. Kaupan puolesta kunniakirjan ottivat vastaan Pohjois-Karjalan Osuuskaupan toimitusjohtaja Juha Kivelä sekä Prisman pt-myyntipäällikkö Timo Tuomela.

Vuoden Leipäkauppa -kilpailu järjestetään nykyisin kahdessa sarjassa. Joka toinen vuosi kilpailussa ovat mukana pienemmät päivittäistavarakaupat ja joka toinen vuosi hypermarketit ja tavaratalot. Viime vuonna Vuoden Leipäkaupaksi valittiin K-supermarket Reimari Paraisilta pienempien kauppojen sarjassa.

Vuoden Leipäkauppa -titteli on tunnustus siitä, että Prisma Joensuussa tehdään hyvää työtä monipuolisen ja monimuotoisen leipäkulttuurin säilyttämiseksi.