Anssi Räntilä Leivon Leipomosta mukana kilpailemassa Suomalaisesta Menestysreseptistä

3.6.2019

Kuvassa vasemmalta finalistit Hanna Yli-Kuha, Carme Plumed-Ferrer, Paavo Vallas, Annika Ikonen, Minna Sakki-Eerola ja Anssi Räntilä.
Kuvassa vasemmalta finalistit Hanna Yli-Kuha, Carme Plumed-Ferrer, Paavo Vallas, Annika Ikonen, Minna Sakki-Eerola ja Anssi Räntilä.
Anssi Räntilän käsissä Boltsi-pyöryköiden makuvaihtoehdot Original ja Chili-Tomaatti.
Anssi Räntilän käsissä Boltsi-pyöryköiden makuvaihtoehdot Original ja Chili-Tomaatti.

Suomalaisen ruokakulttuurin uutta supertähteä ja menestyjää elintarvikebisnekseen etsitään kilpailussa, joka esitetään TV5:ssä ja Dplayssa uutena tv-ohjelmana. Tässä Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa seurataan kuuden rohkean yrittäjän matkaa, kun he yrittävät rakentaa ideasta menestystuotetta eli seuraavaa menestyjä elintarvikebisnekseen. Mukana on myös tuotantopäällikkö Anssi Räntilä tamperelaisesta Leivon Leipomosta.

Kilpailun järjestää S-ryhmä ja sarjan tuottaa Aito Media. Tv-sarjaa esitetään sunnuntai-iltaisin 30.6. alkaen TV5:lla. Ohjelma on katsottavissa myös Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa. Viimeinen osa kuvataan, kun muut osat on näytetty ja se esitetään elokuussa. Voittaja ei siis vielä ole läheskään selvillä.

Koko prosessi lähti liikkeelle jo vuonna 2018, jolloin S-ryhmä ruokakaupat julistivat Suomalainen Menestysresepti -kilpailun. Siihen haki yli 100 yritystä vuoden 2018 syksyllä. Tammikuussa niistä karsittiin 26 semifinalistia, joiden joukosta jatkoon valittiin kuusi finalistia. Kukin finalisti sai S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen.

S-ryhmän kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan kilpailu liittyy S-ryhmän ruokamanifestiin, jolla pyritään herättelemään suomalaista ruoka-alaa ja viemään sitä eteenpäin. Nyt keskiöön haluttiin ottaa ruokastartupit, joiden työ on Alarodun mukaan lähes tv-draaman veroista. Niinpä kilpailu toteutettiin tv-sarjana.

Kilpailu oli suunnattu pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille. Asetelmana on haastaa koko ruokaketjua oppimaan uutta ja ajattelemaan isommin. Tv-ohjelmassa seurataan, miten finalistien matka kohti kaupan hyllyä etenee.

Anssi Räntilän lisäksi finalisteiksi selviytyivät Hanna Yli-Kuha Alavuden Öljynpuristamosta Alavudelta, Annika Ikonen Lipasu Oy:stä Helsingistä, Carme Plumed-Ferrer Probitat Oy:stä Kuopiosta, Minna Sakki-Eerola Knehtilän luomutuotteesta Hyvinkäältä ja Paavo Vallas Särkifood Oy:stä Turusta.

Anssi Räntilä ilmoittautui kilpailuun mukaan Boltsi kaura-siemenpyöryköillä.

  • Tuote on oikeastaan monen yhteensattuman summa, Anssi kertoo ja jatkaa, että Boltsit syntyivät vain pari päivää ennen kilpailun ilmoittautumisajan päättymistä.
  • Itse asiassa olin tekemässä sämpylöitä, jotka jäivät hieman pieniksi. Leipomon toimitusjohtaja Harri Jaakkola totesi, että ne näyttävät pyöryköiltä, ja siitä se tuotekehitys sitten lähti. Kehitimme sämpylämassan sopivaksi pyöryköihin, joissa raaka-aineina toimivat mm. karahiutaleet, erilaiset siemenet sekä mallastetut täysjyväruishiutaleet ja -jauho. Tuote on täysin vegaaninen, lisäaineeton, soijaton ja laktoositon eikä juuri tämäntyyppistä ole vielä markkinoilla.

Boltseja tehdään kahta eri makua, Original ja Chili-Tomaatti. Tuote on täysin vegaaninen, lisäaineeton, soijaton ja laktoositon. Boltsit pakataan 230 gramman pakkauksiin, joita alkaa saada kaupoista elokuusta lähtien. Massat valmistetaan Leivon Leipomossa ja pyörykät tehdään Lihajaloste Korpelan pyörykkälinjalla Honkajoella. Räntilän mukaan yhteistyö Korpelan kanssa lähti liikkeelle hyvin mutkattomasti.

Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa kovatasoinen ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula. Mukana ovat myös Finlaysonin Jukka Kurttila, virolainen sijoittaja Indrek Kasela, tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma ja S-ryhmän vähittäiskaupan ammattilaiset Ilkka Alarotu sekä valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio.

Jyrki Sukula uskoo, että kilpailu synnyttää tuotteita, joilla voi olla jopa kansainvälistä potentiaalia.

– Tulemme kesän aikana näkemään huikeita kehityskaaria ja ohjelman myötä saattaakin syntyä uusia hittituotteita. Ohjelma tarjoaa menestysreseptin aineksia ja ideoita myös muille alan toimijoille, Jyrki Sukula hehkuttaa.