Päivittäistavarakaupan myynti ja markkinaosuudet 2021

20.5.2022

Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa vuonna 2021 oli lähes 20,9 miljardia euroa. Myynnin volyymi kasvoi edellisestä vuodesta 0,7 prosenttia ja myynnin arvo kasvoi 3,1 prosenttia. Tiedot perustuvat NielsenIQ Päivittäistavaramyymälärekisteriin.

S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi 3,2 prosenttia. Sen markkinaosuus oli 46,1 prosenttia. K-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi 2,3 prosenttia. Sen markkinaosuus oli 36,6 prosenttia. Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi 4,2 prosenttia. Sen markkinaosuus oli 9,6 prosenttia.

Verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä oli 2,6 prosenttia. Päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa oli 536 miljoonaa euroa vuonna 2021. Kasvua edellisestä vuodesta oli 35,8 prosenttia.

Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä 2021

 

Ryhmä                      Markkinaosuus, %

S-ryhmä                                    46,1 %

K-ryhmä                                    36,6 %

Lidl Suomi                                  9,6 %

Tokmanni*                                3,3 %

Minimani*                                 0,6 %

M-ketju**                                  0,3 %

Muut yksityiset*                       3,5 %